ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑΠαλιά & Αγαπημένα

Γνωστά και (κυρίως…) άγνωστα ελληνικά συγκροτήματα της δεκαετίας του ‘60

Πώς ξεκίνησαν τα μουσικά γκρουπ στην Ελλάδα των σίξτις – Ποιοι μουσικοί και τραγουδιστές που ξεκίνησαν τη δεκαετία του ’60 έκαναν μεγάλη καριέρα – Τα μπλουζ και τα σέικ που χόρευαν οι νέοι της εποχής

Στα σπίτια με μωσαϊκά, δεν χορεύτηκαν μόνο τα πιο ωραία λαϊκά …Οι στίχοι του τραγουδιού «Τα Λαϊκά» που… τροποποιήσαμε λίγο εδώ, ανήκουν στην Λίνα Νικολακοπούλου και η μουσική στον Σταμάτη Κραουνάκη. Το τραγούδι ερμήνευσε πρώτη η Άλκηστις Πρωτοψάλτη το 1993 και περιέχεται στο άλμπουμ «Ανθρώπων Έργα». Στα ίδια σπίτια χορεύτηκαν τα πιο ωραία μπλουζ, τα πιο ωραία σέικ και άλλοι χοροί της δεκαετίας του ’60. Μιας δεκαετίας που έχει αφήσει ανεξίτηλα τα σημάδια της μέχρι τις μέρες μας σε πολλούς τομείς. Ένας απ’ αυτούς, είναι αναμφίβολα η μουσική.

Τραγούδια της δεκαετίας του ’60, ακούγονται ως τις μέρες μας όχι μόνο από τους νέους της εποχής, που είναι σήμερα περίπου 70 ετών αλλά και νεότερους. Μουσικοί και τραγουδιστές που ξεκίνησαν την καριέρα τους στα σίξτις, έπαιξαν ή παίζουν μέχρι σήμερα, σημαντικό ρόλο στη μουσική σκηνή. Σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά και στη χώρα μας.

Με τη, λεγόμενη, μοντέρνα μουσική της δεκαετίας του 1960 στη χώρα μας, θα ασχοληθούμε στο σημερινό μας άρθρο. Κυρίως, με τους μουσικούς και τραγουδιστές που αναδείχθηκαν τότε, αλλά και με κάποια όχι ιδιαίτερα γνωστά, συγκροτήματα και τα τραγούδια τους.

unnamed

Πώς ξεκίνησαν τα συγκροτήματα των ‘60s;

Ο Νίκος Σάρρος, έγραψε ένα εξαιρετικό βιβλίο με τίτλο «Τα ελληνικά μουσικά συγκροτήματα των sixties», που κυκλοφόρησε το 2015 από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΙΣΚΗΣ. Σε αυτό, παρουσιάζονται σχεδόν όλα τα ελληνικά μουσικά συγκροτήματα της δεκαετίας του 1960.

Τα συγκροτήματα αυτά, είναι περίπου 170 και έχουν σχεδόν όλα ξενικά ονόματα! Μόνο 7 συγκροτήματα έχουν ελληνικά ονόματα: «Αργοναύτες», «Αστερίες», «Βόρειοι», «Γαλαξίες», «Κομήτες», «Σκίουροι» και «Φοίνικες» το αρχικό όνομα των οποίων ήταν Skamagas, από το όνομα του ιδρυτή τους Άκη Σκαμάγκα.

Σχεδόν όλα τα μέλη των συγκροτημάτων αυτών, είχαν γεννηθεί λίγο μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, σε πολύ δύσκολες συνθήκες δηλαδή για όλη την Ελλάδα, αν σκεφτούμε και τον εμφύλιο πόλεμο που ακολούθησε. Η ενασχόλησή τους με τη μουσική, έχει να κάνει κυρίως με την ανάγκη τους να ξεφύγουν από τα ασφυκτικά πλαίσια της εποχής και την επιθυμία τους να εκφράσουν τις νεανικές τους ανησυχίες και τους προβληματισμούς τους μέσα από τη μουσική.

images-_2_

Το 1956, εμφανίζεται το rock n’ roll και φτάνει ως τη χώρα μας μέσα από τα ραδιόφωνα και κάποιες ελάχιστες αναφορές σε διάφορα έντυπα ή τον κινηματογράφο. Ο Elvis Presley και ο Bill Haley, είναι οι πρώτοι που «έρχονται» από την Αμερική στην Ελλάδα, ενώ ο Cliff Richards και οι Shadows είναι οι Βρετανοί που πρωτοακούγονται από την ελληνική νεολαία της εποχής. Φυσικά, ο τυφώνας «Beatles», λίγα χρόνια αργότερα, άλλαξε οριστικά και αμετάκλητα τον παγκόσμιο χάρτη της ποπ μουσικής.

Τα πρώτα ελληνικά «μοντέρνα» συγκροτήματα, εμφανίζονται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη το 1958 και ακολουθούν μουσικά γκρουπ σε άλλες μεγάλες ή και μικρότερες ελληνικές πόλεις (Πάτρα, Καβάλα, Ρόδος, Κομοτηνή,Κοζάνη,Λάρισα κ.ά.).

strangers7_n

Παρά τις οικονομικές και κοινωνικές δυσκολίες, τα συγκροτήματα, κυρίως μέσα από τις εμφανίσεις τους σε πάρτι και δεξιώσεις, αρχίζουν να «εισχωρούν» στην ελληνική μουσική σκηνή. Πολλά από τα μέλη των συγκροτημάτων αυτών, είναι αυτοδίδακτοι μουσικοί, ενώ το ρεπερτόριό τους περιλαμβάνει κυρίως επιτυχίες της εποχής και ελάχιστα δικά τους τραγούδια. Ο Νίκος Σάρρος, τοποθετεί την περίοδο αυτή ως τα μέσα του 1963. Από τότε ως τα μέσα του 1966, έχουμε την «έκρηξη» των ελληνικών μοντέρνων συγκροτημάτων, τα οποία ερμήνευαν δικές τους συνθέσεις με αγγλικούς, ιταλικούς ή και γαλλικούς στίχους! Η τελευταία περίοδος, ξεκίνησε από τον Οκτώβριο του 1966 και ολοκληρώθηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’60, ίσως και τις αρχές της δεκαετίας του ’70. Η τεράστια εμπορική επιτυχία που είχε «Ο Τρόπος» των «Olympians», οδήγησε τα συγκροτήματα να στραφούν σε ελληνικό στίχο, δημιουργώντας έτσι μια καθαρά ελληνική μουσική (με τις όποιες επιρροές της από ξένα ακούσματα) με ελληνικό στίχο.

Forminx2

Καταλύτης γι’ αυτή την εξέλιξη, ήταν η περίφημη «Χρυσή Βραδιά» στο κατάμεστο Καλλιμάρμαρο (2 Οκτωβρίου 1966), όταν οι εκ Θεσσαλονίκης ορμώμενοι «Olympians» (με τραγουδιστή τον γνωστό σε όλους Πασχάλη Αρβανιτίδη), «κατατρόπωσαν» τα κορυφαία αθηναϊκά συγκροτήματα της εποχής, λαμβάνοντας το 78% των ψήφων της νεολαίας της πρωτεύουσας.

Ο Μανώλης Νταλούκας, στο βιβλίο του «Ελληνικό Ροκ», γράφει χαρακτηριστικά: «Ένα απρόβλεπτο συγκρότημα από τη Θεσσαλονίκη τσάκιζε τα καλύτερα συγκροτήματα της Αθήνας – και μάλιστα μέσα στην έδρα τους! Από τη βραδιά εκείνη, όλα τα συγκροτήματα αναθεωρούν τη στάση τους. Όλοι αρχίζουν να γράφουν τραγούδια με ελληνικό στίχο ή διασκευάζουν ξένες επιτυχίες στα ελληνικά». Προς την κατεύθυνση αυτή, πιέζουν και οι εταιρείες και σχεδόν όλα τα συγκροτήματα «υποκύπτουν» στην εύκολη λύση της διασκευής ξένων επιτυχιών με ελληνικούς στίχους.

idols

Οι εμφανίσεις των ελληνικών «μοντέρνων συγκροτημάτων»

Τα συγκροτήματα της εποχής, φτιάχνονταν συνήθως σε χρόνο dt. Ορισμένα από τα μέλη τους, όπως αναφέραμε, δεν γνώριζαν καλά καλά κάποιο μουσικό όργανο, κάτι που γινόταν με την πάροδο του χρόνου. Όταν είχαν έτοιμα μερικά τραγούδια, επιδίωκαν να τα παρουσιάσουν σε πάρτι ή σε ρεσιτάλ.

Περνώντας αυτή τη δοκιμασία, εμφανίζονταν σε συναυλίες που αποτελούσαν τη λυδία λίθο στην οποία κρινόταν το μέλλον τους. Αποτυχημένη συναυλία, σήμαινε και τη διάλυση ενός συγκροτήματος!

Εμφανίσεις συγκροτημάτων, γίνονταν επίσης σε χορούς σχολείων, πανεπιστημίων, συλλόγων κλπ. Ακολούθησαν, εμφανίσεις σε κλαμπ, καμπαρέ και αναψυκτήρια.

Το βασικό κοινό όμως των συγκροτημάτων αυτών, ήταν μαθητές και μαθήτριες που αδυνατούσαν την εποχή εκείνη να παρακολουθήσουν τα αγαπημένα τους συγκροτήματα τις νύχτες, λόγω της έναρξης των προγραμμάτων τους και του απαγορευτικού αντιτίμου εισόδου στα κέντρα όπου τα γκρουπ αυτά εμφανίζονταν.

Έτσι, καθιερώθηκαν τα μουσικά πρωινά, τις Κυριακές συνήθως, σε κινηματογράφους, πλατείες ή παραλίες. Τα μουσικά πρωινά, ήταν το γεγονός της εβδομάδας για κάθε γειτονιά και είχαν τεράστια απήχηση στον νεαρόκοσμο.

juniors

Σαν άλλοι …σκάουτερ, οι επιχειρηματίες των νυχτερινών κέντρων έδιναν κι αυτοί το «παρών» στα μουσικά πρωινά, για να εντοπίσουν αξιόλογα συγκροτήματα. Μερικά από τα μουσικά γκρουπ, έβρισκαν έτσι δουλειά σε νυχτερινά μαγαζιά. Τα υπόλοιπα, συνέχιζαν τις εμφανίσεις τους στα μουσικά πρωινά.

Τα βασικότερα προβλήματα των συγκροτημάτων αυτών, ήταν η στράτευση κάποιων μελών τους και οι μετακινήσεις μουσικών ή τραγουδιστών από ένα συγκρότημα σε άλλο! Ήταν μια συνηθισμένη διαδικασία, που όμως οδήγησε σε διάλυση πολλά συγκροτήματα.

ΕΡΙΚ-ΚΛΑΠΤΟΝ

Όσα από τα συγκροτήματα αυτά πέρασαν μέσα από αυτές τις συμπληγάδες, εξελίχθηκαν σε επαγγελματικές ορχήστρες και εισέπρατταν ένα αρκετά καλό, για την εποχή, νυχτοκάματο.

Τις οικονομικές συμφωνίες τους, τις έκλειναν οι μάνατζερ που φρόντισαν να προσλάβουν. Περάσαμε έτσι σε καθαρά επαγγελματικό στάδιο, όπου όμως χάθηκε η ορμή και ο αυθορμητισμός των νεαρών μελών των συγκροτημάτων.

Πολλοί όμως που μετείχαν στα μουσικά αυτά σχήματα, όπως θα δούμε στη συνέχεια, ακολουθώντας σόλο καριέρα, διέγραψαν ή και διαγράφουν μέχρι σήμερα, λαμπρή πορεία στο ελληνικό μουσικό στερέωμα.

THE-NEW-HOPES

Κλείνοντας αυτό το κεφάλαιο, να αναφέρουμε και μια άλλη παράμετρο που έπαιξε σημαντικό ρόλο στη δημιουργία, την πορεία αλλά και τη διάλυση ορισμένων συγκροτημάτων.

Καθώς τότε δεν υπήρχαν facebook, instagram κλπ, η δημιουργία ενός συγκροτήματος, που ήταν κυρίως «αντρική υπόθεση», βοηθούσε τα μέλη τους στις γνωριμίες και…τις επιτυχίες, στο ωραίο φύλο.

Σταδιακά, ορισμένες κοπέλες εντάχθηκαν σε κάποια από τα συγκροτήματα αυτά, ενώ υπήρξαν και…μοιραίες γυναίκες, που οδήγησαν στη διάλυση μουσικών γκρουπ…

Ας δούμε όμως τα γνωστότερα μουσικά συγκροτήματα που έλαμψαν στη χώρα μας τη δεκαετία του ’60 και ποιοι μουσικοί, που ξεπήδησαν μέσα από αυτά έκαναν σπουδαία καριέρα στη συνέχεια.

Μουσικοί και τραγουδιστές απ’ τα sixties με καριέρα και τα επόμενα χρόνια – Και διάφορα περίεργα!

Ο Λάκης Τζορντανέλι (Εμμανουήλ Ιορδανόπουλος, γεν. 1948 στην Κωνσταντινούπολη), μετείχε στους “Giordanelli e Suoi Amici” και αργότερα στους “Cinquetti”.

Ο Γιάννης Κατέβας (γεν. 1950 στην Κομοτηνή), μετείχε στο συγκρότημα “The Beatniks” που ιδρύθηκε στην Κομοτηνή το 1968 και έκανε εμφανίσεις ως το 1970 σε Μακεδονία και Θράκη.

Οι Ροδίτες “The Rabbits”, παρουσίασαν ως demo το τραγούδι “Φύγε, Φύγε λοιπόν”, διασκευή του “Simon says” των “1910 Fruitgum Co”. Το τραγούδι, άρεσε στον Κώστα Τσερώνη, μάνατζερ των “Charms” και ως “Τρελοκόριτσο”, έγινε τεράστια επιτυχία από τους τελευταίους! Απογοητευμένοι οι “Rabbits” διαλύθηκαν!

THE-NEW-HOPES

Το συγκρότημα “The Air Boys”, δημιουργήθηκε στην Κρήτη το 1965, στην 115η Πτέρυγα Μάχης της Αεροπορικής Βάσης Σούδας, από Έλληνες και Αμερικανούς που υπηρετούσαν εκεί!

Οι Πατρινοί “The Black Kings”, εμφανίστηκαν ως support group στη συναυλία του Αλ Μπάνο το 1971, στο γήπεδο της Παναχαϊκής.

Ο συνθέτης Σάκης Τσιλίκης, ξεκίνησε την καριέρα του από τους “The Hurricanes”, που ιδρύθηκαν στην Αλεξανδρούπολη και ήταν δημοφιλείς σε Θράκη και Ανατολική Μακεδονία.

Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου (γενν. 1949 στη Βάστα Αρκαδίας) ξεκίνησε την καριέρα του ως κιθαρίστας και τραγουδιστής από το συγκρότημα “The Crosswords” (“Τα Σταυρόλεξα”), που δημιουργήθηκαν στη Νέα Ιωνία το 1966.

Ο Τάκης Αντωνιάδης (1946-2015), ήταν τραγουδιστής του συγκροτήματος “The Sounds”.

images-_3_
R-4427752-1368042386-6891_jpeg
hqdefault
αρχειο-ληψης-_2_

Ο Ντέμης Ρούσσος (1946-2015), ξεκίνησε την καριέρα του ως μπασίστας στους… Αθηναίους “The Beatniks”.
Στο ίδιο συγκρότημα, ντράμερ ήταν ο Λουκάς Σιδεράς.

Ο Μιχάλης Νικολούδης, ήταν κιθαρίστας των συγκροτημάτων “Tops”, “Semprini” και “The Sounds”. Aν δεν σας λέει κάτι το όνομά του, είναι ο συνθέτης του συγκλονιστικού τραγουδιού “Ήλιος Θεός” (στίχοι Πάρης Μίτσος), που ερμηνεύει ο Βασίλης Σκουλάς. Αν δεν το έχετε ακούσει, σας το προτείνουμε ανεπιφύλακτα!

Το συγκρότημα “The Dorians”, δημιουργήθηκε στην Αίγυπτο, αλλά λόγω των γεγονότων στην αραβική χώρα… μετακόμισε στην Ελλάδα το 1962.

Ο Λάκης Παπαδόπουλος (γεν. 1948), ξεκίνησε την καριέρα του από το συγκρότημα “The Dragons”, ως κιθαρίστας.

Ο αξέχαστος συνθέτης Νίκος Ιγνατιάδης (1945-2019), ξεκίνησε την καριέρα του ως οργανίστας στο γκρουπ “The Seagulls” (“Οι Γλάροι”). Στο ίδιο συγκρότημα, τραγουδιστής ήταν ο Νίκος Αντωνίου. Το 1979, εμφανίστηκαν στην Μ. Βρετανία οι… “A Flock of Seagulls” (“Ένας σμήνος γλάρων”), με σπουδαία τραγούδια (“I Ran”, “Wishing” κ.ά.). Αντέγραψαν τους Έλληνες “The Seagulls”, άραγε;

Ο Γιώργος Μπουλουγουράς (γενν. 1946), που ερμήνευσε τη μεγάλη επιτυχία “Χαμένη Πολιτεία” (1984), ξεκίνησε την καριέρα του από το συγκρότημα “The Faces”. Το συγκρότημα συνεργάστηκε με τον καταξιωμένο τραγουδιστή της εποχής Πάνο Κόκκινο, για μεγάλο χρονικό διάστημα. Μάλιστα, το 1970 το συγκρότημα στάλθηκε από την ΥΕΝΕΔ στη Βηρυτό. Εκεί εμφανίστηκαν σε μία εκδήλωση για τους απόδημους Έλληνες, ενώ είχαν εμφανιστεί και σε εκπομπή της γερμανικής τηλεόρασης!

Οι “Charms”, ήταν ένα από τα πιο επιτυχημένα συγκροτήματα της δεκαετίας του ‘60. Τα αρχικά μέλη του γκρουπ που δημιουργήθηκε στα τέλη του 1963, ήταν οι Γιώργος Στρατής, Γιώργος Μπαλάσκας, Σπύρος Καρούτας και Κώστας Καρύδας. Ως τη διάλυσή τους το 1973, στη σύνθεση των Charms έγιναν πολλές αλλαγές. Βασικά τους μέλη ήταν ο Γιώργος Στρατής, Τέρης Ιερεμίας, Γιώργος Μελέκης, ο σαξοφωνίστας Πέτρος Πολλάτος, ο σπουδαίος κιθαρίστας Κώστας Νικολόπουλος και ο αξέχαστος Μάικ Ροζάκης (1946-2009), που αργότερα δημιούργησε τους “Playboys”. Το συγκρότημα, κάτω απ’ την καθοδήγηση του μάνατζερ Κώστα Τσερώνη άφησε εποχή, τόσο με διασκευές ξένων τραγουδιών, όσο, και, μετά το 1966, με τραγούδια που ήταν αποκλειστικά δικές τους δημιουργίες. Το 1973, εμφανίστηκαν στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης, με το εξαιρετικό “Να μείνουμε πάντα παιδιά”.

Ο Γιώργος Πολυχρονιάδης, ήταν μέλος των συγκροτημάτων “The Drops”, “The Watchers” και “Βόρειοι”, που δημιουργήθηκαν στη Θεσσαλονίκη.

Ίσως το πιο επιτυχημένο μουσικό συγκρότημα της δεκαετίας των sixties, ήταν οι “Forminx”, που με βασικά μέλη τους Βαγγέλη Παπαθανασίου, ο οποίος με το Hammond B3 έφερε άλλη διάσταση στον ήχο τους, Βασίλη Μπακόπουλο, Σωτήρη Αρνή, Θύμιο Πέτρου και Κώστα Σκόκο, προκαλούσαν μαζική υστερία στις εμφανίσεις τους. Σημαντική συμβολή στην επιτυχία τους είχε ο Νίκος Μαστοράκης, που μέσα από το περιοδικό “Μοντέρνοι Ρυθμοί” και το ραδιόφωνο, τους πρόβαλε συστηματικά. Το θρυλικό “Jeronimo Yanka”, έσπασε όλα τα ρεκόρ πωλήσεων, ενώ οι “Forminx”, έγιναν και ταινία με τίτλο “Περιπέτειες με τους Forminx” (1965). Το σενάριο της ταινίας έγραψε ο Νίκος Τσιφόρος, ενώ τη σκηνοθεσία της ανέλαβε ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο οποίος λόγω διαφωνίας με τον παραγωγό αποχώρησε και την ταινία σκηνοθέτησε τελικά ο Κώστας Λυχναράς. Όπως γράφει ο Νίκος Σάρρος, το φιλμ προβλήθηκε μια φορά από την κρατική τηλεόραση και δεν υπάρχει, μέχρι σήμερα, ούτε μία κόπια του! Στην ταινία, υπήρχαν 8 καινούργια τραγούδια των Forminx που δεν πρόλαβαν ν’ αποτυπωθούν στο βινύλιο.

Ο γνωστός δημοσιογράφος Δημήτρης Κωνσταντάρας, γιος του αξέχαστου Λάμπρου Κωνσταντάρα, έπαιζε μπάσο και τραγουδούσε στο συγκρότημα “The Radishes”.
Ο Δημήτρης Πουλικάκος, άρτι αφιχθείς εκείνη την εποχή από την Αγγλία, ήταν μέλος (από το καλοκαίρι του 1967) του συγκροτήματος “MGC”. Ο Πουλικάκος και ο Δημήτρης Πολύτιμος,επίσης μέλος του συγκροτήματος,συνελήφθησαν από τη χούντα και φυλακίστηκαν για μικρό χρονικό διάστημα!

 

 

 

 

protothema.gr

 

Tags

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close