Σπίτι

Η αφίσα μέσα στον χρόνο

Η δημιουργία, η αλλαγή και ο σκοπός της αφίσας

 

Δεν θα αναλύσουμε την ιστορία της αφίσας μέσα στην ανθρώπινη ιστορία, γιατί θα χρειαζόταν πολύς χρόνος. Θα αναφερθούμε πολύ γενικά στα στάδια της αφίσας μέσα στον χρόνο για να καταλάβουμε ότι δεν πρόκειται απλά για ένα κρεμασμένο πανό, αλλά για μια μορφή τέχνης, που αναπτύχθηκε, χρησιμοποιήθηκε και στο τέλος αναγνωρίστηκε ως καλλιτεχνική αξία.

Πρόγονος της αφίσας ήταν οι απλές ταμπέλες που χρησιμοποιούσαν οι έμποροι από την αρχαιότητα για να διαφημίσουν την πραμάτεια τους. Συνήθως ήταν λευκές ταμπέλες με κονίαμα από γύψο μοιρασμένες σε ίσα τμήματα ώστε οι πολίτες να εκθειάζουν τα εμπορεύματα.

Οι αφίσες περιλαμβάνουν τόσο κείμενο όσο και γραφικά στοιχεία, αν και πολλές φορές αποκλειστικά ένα από τα δυο. Οι αφίσες σχεδιάζονται έτσι ώστε να είναι εντυπωσιακές και κατατοπιστικές.

 

Κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκόσμιου Πόλεμου, ίσως η πιο διάσημη αφίσα στρατολόγησης στον κόσμο,

 

Μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πολλούς σκοπούς, κυρίως για διαφημιστικούς, όπως για παράδειγμα την προβολή μιας θεατρικής παράστασης, για το άνοιγμα μιας μουσικής σκηνής ή για την προώθηση μιας κινηματογραφικής παραγωγής. Ωστόσο, μπορεί να γίνει και εργαλείο προπαγάνδας, διαμαρτυρίας και γενικότερα ως ένα μέσο επικοινωνίας με το κοινό.

Οι αφίσες μπορούν να χρησιμοποιηθούν επίσης για την αναπαραγωγή έργων τέχνης, ιδιαίτερα για έργα διάσημων ζωγράφων που η απόκτηση τους είναι σχεδόν αδύνατη.

Η σύγχρονη αφίσα χρονολογείται από την δεκαετία του 1840 και του 1850, όταν η βιομηχανία της εκτύπωσης τελειοποίησε την απόδοση του χρώματος της λιθογραφίας και την δυνατότητα μαζικής παραγωγής. Η αφίσα όπως την ξέρουμε χρονολογείται από τα μέσα του 19ου αιώνα, όπου η θέση της δέχτηκε αρκετές ξεχωριστές αλλά και σχετικές αλλαγές.

 

Ανρί ντε Τουζούλ-Λωτρέκ (Γαλλία), αφίσα για τον χορό του Μουλέν-Ρουζ με τίτλο “Λα Γκουλύ” (La Goulue, 1981)

 

Κύρια στοιχεία που έδωσαν ώθηση στην αύξηση της παραγωγής της αφίσας είναι όπως προαναφέραμε η τελειοποίηση του χρώματος, η άρση της λογοκρισίας (π.χ. στην Γαλλία) καθώς και η αύξηση της μαζικής παραγωγής καταναλωτικών αγαθών με αποτέλεσμα την ανάγκη διαφημιστικής προβολής μέσα από τις αφίσες και τέλος το χαμηλό κόστος κατασκευής της αφίσας.

 

Σπάνια επετειακή αφίσα του 1936 για το γνωστό αναψυκτικό (Coca – Cola 50th Anniversary)

 

Η αφίσα αναγνωρίστηκε ως μια μορφή τέχνης ζωτικής σημασίας, προσελκύοντας καλλιτέχνες κάθε επιπέδου, από ζωγράφους μέχρι σχεδιαστές. Η αφίσα περικλείει μέσα της πολλά στιλ και κινήματα, όπως το Art Nouveau, τον συμβολισμό, τον κυβισμό, το Art Deco, μέχρι και το πιο επίσημο Bauhaus και το ανέμελο Hippie στιλ της δεκαετίας του 1960.

 

Αφίσα για την γραφομηχανή Olivetti Lexikon 83 DL (Milton Glaser, 1977)

 

Σήμερα, στον 21ο αιώνα, με την ταχύτατη αύξηση της τεχνολογίας, η αφίσα παραμένει ενεργή, όχι μόνο ως ένα κλασσικό κομμάτι από το παρελθόν, αλλά ως ένα ζωτικής σημασίας στοιχείο που έχει εδραιώσει την θέση του τόσο στο εμπόριο και στο μάρκετινγκ όσο και στην διακόσμηση.

 

spitikaidiakosmisi.gr

Tags

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close