Συνταγές & Άλλα

Έξι καλοί λόγοι για να έχει φάβα το μενού και 2 συνταγές

DOCTOR FOOD | Ποια είναι τα δυνατά διατροφικά σημεία της φάβας που την κάνουν πολύτιμη για το εβδομαδιαίο μεσογειακό τραπέζι.

1. Είναι τέλεια πηγή φυτικής πρωτεΐνης. Η φάβα που προέρχεται από τα αφυδατωμένα σπέρματα αρακά, περιέχει μεγάλη ποσότητα πρωτεϊνών (20% στα 100 γρ.) γεγονός που την καθιστά θαυμαστή διατροφική εναλλακτική του κρέατος για πρωτεΐνη απαλλαγμένη από τριγλυκερίδια και κορεσμένα ή τρανς λιπαρά.

2. Είναι εξαιρετική πηγή υδατανθράκων. Η φάβα έχει περίπου 63% υδατάνθρακες που μας χαρίζουν υγιεινή ενέργεια για πολλές ώρες.

3. Είναι πλούσια σε διαλυτές φυτικές ίνες.  Η φάβα περιέχει 10,7 γρ. διαλυτών φυτικών ινών, που σημαίνει ότι διατηρεί το επίπεδο του σακχάρου και της χοληστερίνης σε φυσιολογικά επίπεδα, φροντίζει για την ομαλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος και συμβάλλει στην πρόληψη αοβαρών ασθενειών όπως ο καρκίνος του παχέος εντέρου.

4. Έχει άφθονο μαγνήσιο. Η φάβα, χάρις το μαγνήσιο που περιέχει, βοηθάει στην καλή λειτουργία μηχανισμών που σχετίζονται με την ικανότητα της μνήμης. Περιέχει ακόμη φυλλικό οξύ και κάλιο.

5. Δεν έχει καθόλου λιπαρά. Εξαρτάται απολύτως από τις δικές μας επιλογές στο πόσα και τι είδους λιπαρά στοιχεία θα της προσθέσουμε.

6. Έχει ελάχιστες θερμίδες. Μια μερίδα νερόβραστης φάβας (100 γρ.) μας δίνει  έως 115 θερμίδες. Χρησιμοποιώντας με μέτρο το γευστικό και τόσο υγιεινό ωμό ελαιόλαδο για να τη νοστιμίσουμε, έχουμε ένα απίστευτα πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά και καθόλου επιβαρυντικό για το σωματικό μας βάρος πιάτο.

Στα υπόψιν: Το αμινοξύ μεθειονίνη απουσιάζει από τη φάβα, για να υπάρχει πληρότητα αμινοξέων στην αμιγώς χορτοφαγική διατροφή θα πρέπει να συνδυάζεται με δημητριακά (όπως το ρύζι) ή ξηρούς καρπούς (όπως τα αμύγδαλα ή τα φιστίκια).

Συμπερασματικά: Σε ένα εβδομαδιαίο διατροφικό σχήμα της παραδοσιακής ελληνικής μεσογειακής διατροφής δεν είναι δυνατόν να απουσιάζει ένα τρόφιμο όπως η φάβα.

ΠΗΓΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ: USDA | iatronet.gr | Παπαμίκος Βασίλειος, Νοσοκομειακός Διαιτολόγος ΓΝΑ – Κοργιαλένειο Μπενάκειο

Φάβα με κρεμμύδια

  • Προετοιμασία: 20 λεπτά
  • Μαγείρεμα: 1 – 1 ½ ώρες
  • Μερίδες: 4
  • Δυσκολία: εύκολο

Υλικά συνταγής

  • φάβα: ½ κιλό
  • κρεμμύδια ξερά: 3 μεγάλα
  • ελαιόλαδο: ½ φλιτζάνι
  • αλάτι: λίγο
  • πιπέρι: φρεσκοτριμμένο
  • λεμόνι: 1
  • μαϊντανός: ψιλοκομμένος για το γαρνίρισμα

Εκτέλεση συνταγής

  1. Ξεπλένετε καλά τη φάβα σε σουρωτήρι και τη βάζετε σε κατσαρόλα με τόσο νερό ώστε να υπερκαλύπτει το όσπριο κατά 2-3 εκ. Βάζετε τη φάβα να βράσει Αφαιρείτε τον αφρό που σχηματίζεται στην αρχή του βρασίματος, προσθέτετε και το ένα κρεμμύδι κομμένο στα τέσσερα και αφήνετε να βράσουν για 1 – 1 ½ ώρα περίπου σε χαμηλή φωτιά, ανακατεύοντας κάθε τόσο, μέχρι να χυλώσει η φάβα.
  2. Περνάτε τη φάβα από τη μηχανή του πουρέ ή από το μπλέντερ για να πολτοποιηθεί και μετά ζεσταίνετε τον πουρέ σε σιγανή φωτιά με το μισό λάδι, αλάτι και πιπέρι. Ανακατεύετε για 5΄ περίπου, αποσύρετε από τη φωτιά και τοποθετείτε το μείγμα σε μπολ.
  3. Λίγο προτού σερβίρετε τη φάβα και ενώ είναι ακόμα χλιαρή την περιχύνετε με το υπόλοιπο λάδι, το χυμό λεμονιού, την πασπαλίζετε με τα υπόλοιπα κρεμμύδια χοντροκομμένα και μαϊντανό.

Συμβουλή

Θυμηθείτε: Όταν βράζετε τη φάβα δεν πρέπει να σκεπάζετε την κατσαρόλα, γιατί αφρίζει και φουσκώνει πολύ. Μπορείτε να σερβίρετε τη φάβα και με κρεμμύδια σοταρισμένα σε λάδι. Στη Σαντορίνη το συνηθίζουν πολύ και την ονομάζουν «παντρεμένη», γιατί την …παντρεύουν με τα κρεμμύδια.

Χταπόδι με φάβα

Υλικά συνταγής

  • 1 χταπόδι περίπου 1 κιλό
  • 2 κρεμμύδια ψιλοκομμένα
  • 1 1/2 φλιτζάνι φάβα
  • 2/3 φλιτζανιού ελαιόλαδο
  • 1 κουταλάκι του γλυκού πάπρικα
  • λίγη ρίγανη
  • αλάτι
  • πιπέρι φρεσκοτριμμένο
  • αρκετό ξίδι

Εκτέλεση συνταγής

  1. Σε μεγάλη κατσαρόλα βράζετε το χταπόδι σε πολύ νερό μαζί με το ξίδι, μέχρι να μαλακώσει. Τα κόβετε σε μεγάλα κομμάτια και το σοτάρετε σε 1/2 φλιτζάνι λάδι. Το πασπαλίζετε με ρίγανη και ανακατεύετε. Σε μικρό τηγάνι ρίχνετε τόσο λάδι όσο να σκεπαστεί ο πάτος του. Όταν ζεσταθεί, προσθέτετε το κρεμμύδι και το αφήνετε λίγα λεπτά μέχρι να γίνει διάφανο. Το αποσύρετε από τη φωτιά.
  2. Πλένετε καλά τη φάβα, τη βάζετε σε κατσαρόλα και προσθέτετε άφθονο νερό ώστε να τη σκεπάζει και να περισσεύουν και 3-4 εκατοστά. Την αφήνετε να βράσει σε μέτρια φωτιά, χωρίς να την ανακατεύετε ξαφρίζοντας συχνά.
  3. Ύστερα από 30′ βρασίματος, ρίχνετε μέσα την πάπρικα, αλατοπίπερο και το κρεμμύδι με το λάδι στο οποίο τα σοτάρατε, ανακατεύετε και αφήνετε άλλα 15-20′. Πριν πιει όλο το νερό, πολτοποιείτε με το εργαλείο του πουρέ. Σερβίρετε τη φάβα και από πάνω το ριγανάτο χταπόδι.

 

 

ΑΥΤΟ ΤΟ ΞΕΡΑΤΕ;

Λέγεται ότι η φράση «Κάποιο λάκκο έχει η φάβα» μπορεί να προήλθε είτε:

α. Από το γεγονός ότι παλιότερα άνοιγαν με το κουτάλι μια τρύπα στη μέση του μεγάλου πιάτου με τη φάβα, απ’ όπου συνέτρωγαν, και σε αυτήν έριχναν το λάδι. Αν κάποιος βουτούσε πιο πολύ το ψωμί του στο πολύτιμο ελαιόλαδο και αυτό τελείωνε, οι υπόλοιποι έλεγαν περιπαικτικά «κάποιο λάκκο θα έχει η φάβα και ρουφάει το λάδι».

β. Από μια παλιά μανιάτικη συνήθεια, σύμφωνα με την οποία ο καλεσμένος δε ζητούσε επιπλέον λάδι για τη φάβα του, απλώς άνοιγε μια νέα τρύπα στο κέντρο του πιάτου του και η οικοδέσποινα το έπιανε το …υπονοούμενο και ξαναγέμιζε ελαιόλαδο το πιάτο του μουσαφίρη.

Tags

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close