Σημαντικές

Φαρμακοβιομηχανία και κορωνοϊός: To «big deal» με τις επαναληπτικές δόσεις των εμβολίων

Τα εμβόλια Covid-19 υπόσχονται επιστροφή σε μια πιο φυσιολογική ζωή, αν και ως τώρα ουδείς γνωρίζει πότε θα ξαναδούμε την κανονικότητα. Για την ώρα η μοναδική βεβαιότητα που υπάρχει είναι ότι το εμβόλιο έχει δημιουργήσει μια παγκόσμια αγορά δισεκατομμυρίων δολαρίων για τις λεγόμενες «Big Pharma» και κάποιες εταιρίες βιοτεχνολογίας που έκαναν το άλμα προς τη «δόξα».

Τουλάχιστον επτά διαφορετικά εμβόλια έχουν διατεθεί σε 100 χώρες σε όλο τον κόσμο. Ταυτόχρονα, συνεχίζονται οι επιστημονικές έρευνες για περισσότερα από 200 υποψήφια εμβόλια, εκ των οποίων περισσότερα από 60 βρίσκονται στη φάση των κλινικών δοκιμών. Αν και η κούρσα είναι σε εξέλιξη, αδιαμφισβήτητα οι μεγάλοι νικητές θα είναι η Moderna και η Pfizer, δύο πολύ διαφορετικές αμερικανικές φαρμακευτικές εταιρίες που χρεώνουν περισσότερα από 30 δολάρια ανά άτομο για δύο δόσεις εμβολίων.

Ενώ η Moderna ιδρύθηκε πριν από 11 χρόνια, δεν είχε ποτέ κέρδη και απασχολούσε μόλις 830 υπαλλήλους πριν από την πανδημία, η Pfizer είναι κολοσσός με ιστορία από το 1849 και καθαρά κέρδη 9,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων που απασχολεί σχεδόν 80.000 υπαλλήλους.

Άλλες φαρμακοβιομηχανίες, όπως η βρετανοσουηδική AstraZeneca και η αμερικανική Johnson & Johnson, έχουν δεσμευτεί να παράσχουν τα εμβόλια τους σε μη κερδοσκοπική βάση, έως ότου τελειώσει η πανδημίαΤο μεγάλο στοίχημα για το μέλλον βρίσκεται στις… δόσεις, αν δηλαδή τα εμβόλια για τον κορωνοϊό θα είναι μονοδοσικά, όπως για την ιλαρά, ή εάν θα απαιτούνται τακτικοί εμβολιασμοί, όπως για τη γρίπη.

«Η κερδοφορία είναι μια άγνωστη παράμετρος», εκτιμά ο Ζαν-Ζακ Λεφίρ, αναλυτής της Bryan, Garnier & Co, εξειδικευμένος στη φαρμακοβιομηχανία. Μερικές φορές πρόκειται για νέες τεχνολογίες, για βιομηχανική επέκταση, για συμπράξεις, υπογραμμίζει. «Ο προσδιορισμός του τελικού κόστους της βιομηχανικής παραγωγής καθίσταται λίγο πιο περίπλοκος», αν και «σε κάθε περίπτωση, η πανδημία έχει αλλάξει το παραδοσιακό οικονομικό μοντέλο», επισημαίνει. «Στη βιομηχανία το εμβόλιο είναι πολύ συχνά λίγο κερδοφόρο οικονομικά στην αρχή, το οικονομικό μοντέλο εγκαθίσταται στη διάρκεια. Όμως εδώ το μοντέλο είναι κερδοφόρο από την αρχή, καθώς η ζήτηση είναι τεράστια», καταλήγει ο Λεφίρ.

Άμεση απόσβεση

Η Pfizer ανέφερε πως περιμένει να έχει περιθώριο κέρδους προ φόρων σε αυτό το προϊόν περίπου 25% ως 30%. «Η Pfizer επένδυσε σχεδόν 2 δισ. δολάρια στην έρευνα, θα τα αποσβέσουν αρκετά γρήγορα», σχολιάζει η Κριστέλ Κοτανκό, διευθύντρια προγράμματος στο γραφείο Alcimed. «Όμως άρχισαν να επενδύουν χωρίς να ξέρουν τι θα βρουν. Πολλά υποψήφια εμβόλια σταματούν αυτή τη στιγμή και οι εταιρίες αυτές δεν θα αποσβέσουν ποτέ την επένδυση που έκαναν γι’ αυτές τις έρευνες», εξηγεί.

Οι πρώτοι που παρασκεύασαν εμβόλιο είναι σε προνομιακή θέση, όμως υπάρχει ακόμη χώρος για έναν ορισμένο αριθμό παικτών. Μάλιστα, γι’ αυτούς που έρχονται μετά ο εφοδιασμός είναι πιο εύκολος. Σύμφωνα με μια πρόσφατη εκτίμηση της GlobalData, οι πωλήσεις του εμβολίου των Pfizer/BioNTech μπορεί να μειωθούν σχεδόν κατά 80% την ερχόμενη χρονιά, λόγω του ανταγωνισμού από άλλα εμβόλια.

Η πανδημία Covid-19 θα μπορούσε σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τους ειδικούς, να μοιράσει και πάλι τα χαρτιά στον πολύ κλειστό τομέα του εμβολίου. Διότι αυτή η βιομηχανία είναι παραδοσιακά μοιρασμένη ανάμεσα σε τέσσερις «γίγαντες» που συγκεντρώνουν το 90% της αγοράς σε αξία, σύμφωνα με την EvaluatePharma. Τις αμερικανικές Pfizer και Merck, τη βρετανική GSK και τη γαλλική Sanofi. Όμως η έλευση εμβολίων με αγγελιοφόρο RNA (mRNA), η καινοτόμα τεχνολογία που χρησιμοποιείται από τις Moderna και Pfizer, θα αλλάξει πιθανόν ένα μέρος των δεδομένων.

Το πιθανότερο είναι ο κορωνοϊός να συνεχίσει να κυκλοφορεί για μερικά χρόνια και έτσι η ανθρωπότητα να χρειάζεται επαναληπτικές δόσεις για να περιορίσει την εξάπλωση.

 

 

 

 

 

https://www.newsbreak.gr/

Tags

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close