Διατροφή & Υγεία

Πώς επιδρούν τα καυτερά φαγητά στο μεταβολισμό!

Καυτερή πιπεριά

Η καυτερή πιπεριά χρησιμοποιείται ως μπαχαρικό και περιέχει περισσότερα από 200 δραστικά συστατικά. Ορισμένα από αυτά έχουν σημαντικό ρόλο σε ολόκληρο το σώμα. Η καψαϊκίνη, ως κύρια δραστική ουσία της καυτερής πιπεριάς έχει καθιερωθεί για τους ευεργετικούς ρόλους της στον ανθρώπινο οργανισμό, συμπεριλαμβανομένης της θεραπείας του πόνου της φλεγμονής και της ρευματοειδούς αρθρίτιδας. Αποτελεί επίσης και αντικαρκινικό παράγοντα. Μελέτες δείχνουν ότι η κατανάλωση τροφίμων με καψαϊκίνη σχετίστηκε με χαμηλότερη επικράτηση της παχυσαρκίας.

Η καυτερή πιπεριά μπορεί να καταστείλει την πρόσληψη ενέργειας και να τροποποιήσει τα μακροθρεπτικά συστατικά μέσω ρύθμισης της όρεξης και του κορεσμού. Αναφέρθηκε ότι μείωσε σημαντικά την πρόσληψη πρωτεϊνών και λιπών στο μεσημεριανό γεύμα. Έχει λοιπόν ευεργετική επίδραση στη διαχείριση του βάρους. Οι πιθανοί μηχανισμοί που αποτελούν τη βάση των δράσεων κατά της παχυσαρκίας της καψαϊκίνης περιλαμβάνουν: αύξηση της οξείδωσης των λιπών, ενεργοποίηση της δραστικότητας του καφέ λιπώδους ιστού, προκαλούν θερμογένεση, καταστέλλουν την όρεξη και αυξάνουν τον κορεσμό. (1)

 

 

Πιπέρι Καγιέν (ή κόκκινο πιπέρι) και πάπρικα

Το πιπέρι καγιέν και η πάπρικα είναι μπαχαρικά που αναγνωρίζονται ως ασφαλή για την χρήση τους στα τρόφιμα. Το πιπέρι καγιέν λοιπόν ανήκει σε μια κατηγορία πιπεριάς τσίλι και η πάπρικα δημιουργείται από αποξηραμένους καρπούς της πιπεριάς. Τα καψαϊκινοειδή είναι οι κυριότερες πικάντικες, δραστικές ενώσεις στις πιπεριές τσίλι και διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διαχείριση του βάρους. Έχουν οφέλη στην απώλεια βάρους, στην αύξηση της λιπόλυσης και την καύση ενέργειας. Σε υψηλές δόσεις μπορούν να μειώσουν το ποσοστό σωματικού λίπους. Σε μελέτη παρατηρήθηκε μια αύξηση κατανάλωσης ενέργειας (50 θερμίδες/ημέρα) με κατανάλωση καψαϊκινοειδών πράγμα που θα οδηγούσε σε κλινικά σημαντικά επίπεδα απώλειας βάρους σε 1-2 χρόνια. Βρέθηκε επίσης ότι η τακτική κατανάλωση μείωσε σημαντικά τα επίπεδα λιπώδους ιστού αλλά και την ενεργειακή πρόσληψη. (4)

Η καψαϊκίνη έχει αναφερθεί ότι μειώνει το αίσθημα πείνας και διεγείρει τη θερμογένεση. Έχει επίσης σημειωθεί ότι η κατανάλωσή του μπορεί να προάγει το αρνητικό ενεργειακό ισοζύγιο. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι η λήψη 1 γραμμαρίου πιπεριού καγιέν  σε ένα γεύμα αύξησε ελαφρώς τη θερμοκρασία του πυρήνα του σώματος. Αυτό με την σειρά του θα κάνει το σώμα να κάψει επιπλέον θερμίδες. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι συμμετέχοντες είχαν λιγότερη επιθυμία για κατανάλωση λιπαρών, αλμυρών ή και γλυκών τροφίμων μετά την κατανάλωση της καψαϊκίνης. Όλα αυτά λοιπόν ενισχύουν τον μεταβολισμό και προάγουν την απώλεια βάρους. (2)

 

 

Τσίλι

Το τσίλι και η δραστική ουσία καψαϊκίνη θεωρείται ότι έχει επίδραση στον μεταβολισμό. Μελέτες δείχνουν ότι τα γεύματα που περιέχουν τσίλι μπορούν να αυξήσουν την κατανάλωση ενέργειας και την οξείδωση του λίπους. Αυτά βοηθούν στην μείωση της παχυσαρκίας αλλά και στις σχετικές διαταραχές που μπορεί να δημιουργηθούν στον οργανισμό από το υπερβάλλον βάρος. Παρατηρήθηκε ότι η προσθήκη τσίλι στα γεύματα ανδρών και γυναικών μείωσε την συσσωρευμένη πρόσληψη ενέργειας και μακροθρεπτικών συστατικών.

Ένας άλλος μηχανισμός που σχετίζεται με την ινσουλίνη περιγράφεται παρακάτω. Η έκκριση ινσουλίνης και η θερμογένεση αυξάνονται με την πρόσληψη τροφής. Επιπλέον η ινσουλίνη αυξάνει τη δραστηριότητα του συμπαθητικού νευρικού συστήματος και συνεπώς τη θερμογένεση, κάτι που μπορεί να αποτρέψει μια πρόσθετη αύξηση βάρους. Η χαμηλότερη ενεργειακή δαπάνη σε άτομα με Δείκτη Μάζας Σώματος > 26  μετά τα γεύματα που περιέχουν τσίλι μπορεί να ήταν συνέπεια μειωμένου και βελτιωμένου προφίλ της μεταγευματικής ινσουλίνης. Με όλα τα παραπάνω λοιπόν συμπεραίνουμε πως η κατανάλωση γευμάτων που περιέχουν τσίλι μπορεί να μειώσει το βάρος. (3)

 

 

Τζίντζερ (ή πιπερόριζα)

Το τζίντζερ αρχικά είχε χρησιμοποιηθεί για τη θεραπεία μεταβολικών παθήσεων καθώς έχει αντιφλεγμονώδη και αντιυπερτασική δράση. Μπορεί επίσης να βελτιώσει την ευαισθητοποίηση στην γλυκόζη και να αυξήσει τις γαστρικές εκκρίσεις, για αυτό και αργότερα χρησιμοποιήθηκε ως μπαχαρικό στο φαγητό. Παρατηρήθηκε ότι η σκόνη τζίντζερ που διαλύθηκε σε ζεστό νερό αύξησε την θερμογένεση ενός τυποποιημένου πρωινού γεύματος κατά 43 θερμίδες. Αυτό συνοδεύτηκε από αυξημένο κορεσμό και μειωμένη πείνα γεγονός που υποδηλώνει ότι η κατανάλωσή του μπορεί να παίξει κάποιο ρόλο στη διαμόρφωση της όρεξης. Η προσθήκη λοιπόν 2 γραμμαρίων τζίντζερ στο ζεστό νερό προκάλεσαν μικρή αλλά σημαντική αύξηση της θερμογένεσης σε υπέρβαρους άνδρες, επηρεάζοντας τον κορεσμό χωρίς να προκαλέσουν δυσμενείς παρενέργειες. Συμπερασματικά μπορεί να έχει ρόλο στην ενεργειακή ισορροπία. (5)

Σε άλλη μελέτη βρέθηκε επίσης ότι η πρόσληψη τζίντζερ έχει επίδραση στην απώλεια βάρους αλλά και στο προφίλ των λιπιδίων και τον γλυκαιμικό έλεγχο μεταξύ υπέρβαρων και παχύσαρκων ατόμων. Αναλυτικότερα η πρόσληψη τζίντζερ οδήγησε σε μείωση σωματικούς βάρους, μείωση του λόγου της περιφέρειας μέσης προς την περιφέρεια ισχύου (WHR) και αύξηση της HDL χοληστερόλης. (6)

 

 

Σκόνη κάρυ

Ένα βασικό συστατικό της σκόνης κάρυ είναι η κουρκουμίνη μια κίτρινη χρωστική που προέρχεται από το μπαχαρικό κουρκουμά. Ο κουρκουμάς έχει ερευνηθεί ως θεραπεία για την παχυσαρκία και τις μεταβολικές παθήσεις που προκαλούνται από την παχυσαρκία. Άλλες μεταβολές περιλαμβάνουν την αντιστροφή στην αντίσταση της ινσουλίνης, την υπεργλυκαιμία, την υπερλιπιδαιμία και άλλα συμπτώματα που συνδέονται με την παχυσαρκία. Η προσθήκη κουρκουμά σε καθημερινή βάση στην διατροφή μπορεί να έχει σημαντικά αποτελέσματα στην υγεία.

Ελεγχόμενη μελέτη σε παχύσαρκους ασθενείς μελέτησε την επίδραση της καψαϊκίνης και συσχετίστηκε με μείωση του σωματικού λίπους. Η ένωση αυτή λοιπόν οδήγησε στην απώλεια λίπους, την απώλεια βάρους και την αλλαγή στον μεταβολισμό. Επιπλέον μπορεί να αυξήσει την οξείδωση του λίπους. (7)

 

Βιβλιογραφία:
  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5426284/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3022968/
  3. https://academic.oup.com/ajcn/article/84/1/63/4633023#112437360
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6088424/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3408800/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29393665
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3144156/

 

Homepage

Tags

Related Articles

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close