Ενισχύεται ο ρόλος και η λειτουργία της Επιτροπής Ανταγωνισμού, μέσα από το νέο σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης για την Ανεξάρτητη Αρχή Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση.
Οι αλλαγές στοχεύουν σε περισσότερη διοικητική ευελιξία, θεσμική διαφάνεια και ενδυνάμωση του εποπτικού ρόλου της Επιτροπής, ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία της αγοράς.

Κύρια σημεία του νομοσχεδίου:
-
Αναμορφώνεται η διαδικασία γνωστοποίησης συγκεντρώσεων επιχειρήσεων, ώστε να προηγείται της πραγματοποίησής τους.
-
Απλοποιούνται οι προθεσμίες και διευκρινίζονται οι όροι για τον προληπτικό έλεγχο των συγχωνεύσεων.
-
Ενισχύεται το καθεστώς κυρώσεων: η Επιτροπή θα μπορεί να επιβάλλει πρόστιμα έως και 1% του παγκόσμιου κύκλου εργασιών σε περιπτώσεις μη παροχής, καθυστέρησης ή παραπλανητικής παροχής πληροφοριών.
-
Αποσαφηνίζεται το τέλος 1‰ υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού επί του μετοχικού κεφαλαίου των ανωνύμων εταιρειών.
-
Προβλέπεται η χρήση τεχνολογικών εργαλείων και εφαρμογών, συμπεριλαμβανομένης της τεχνητής νοημοσύνης, για τον έλεγχο και την εποπτεία της αγοράς.
-
Ρυθμίζονται εκ νέου θέματα πρακτικής άσκησης φοιτητών και ασκουμένων δικηγόρων, ώστε να ενισχυθεί η συνεργασία της Επιτροπής με την ακαδημαϊκή και νομική κοινότητα.
Ειδικότερες ρυθμίσεις:
-
Άρθρο 6: Η γνωστοποίηση συγκεντρώσεων επιχειρήσεων θα γίνεται πριν την ολοκλήρωση της συμφωνίας, όταν ο κύκλος εργασιών των συμμετεχουσών επιχειρήσεων υπερβαίνει τα 150 εκατ. ευρώ παγκοσμίως και τα 15 εκατ. ευρώ στην ελληνική αγορά.
-
Άρθρο 8: Δεν εκκινούν προθεσμίες ελέγχου, αν η γνωστοποίηση είναι ελλιπής ή λανθασμένη.
-
Άρθρο 17: Ορίζεται εκ νέου ο τρόπος υπολογισμού του τέλους υπέρ της Επιτροπής σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου.
-
Άρθρο 21: Εμπλουτίζεται το πλαίσιο για την πρακτική άσκηση φοιτητών και δικηγόρων.
-
Νέο άρθρο 38Α: Θεσπίζεται η δυνατότητα χρήσης ψηφιακών εργαλείων και τεχνητής νοημοσύνης στις έρευνες και τους ελέγχους της Επιτροπής.

Στόχος
Η μεταρρύθμιση ενισχύει τη διαφάνεια, την αποτελεσματικότητα και την τεχνολογική αναβάθμιση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, κάνοντάς τη πιο ευέλικτη και προσαρμοσμένη στις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς και των καταναλωτών.
