Τις προηγούμενες μέρες είχαμε δεκάδες καταθέσεις μαρτύρων στην εξεταστική επιτροπή για την διερεύνηση του δυστυχήματος για τα Τέμπη.
Πολύωρες καταθέσεις μαρτύρων, επικεφαλής των σιδηροδρόμων, των ρυθμιστικών αρχών, των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους, της ΓΑΙΟΣΕ καθώς και της μονοπωλιακής ιδιωτικής εταιρίας Hellenic train-FS Italiane Group που είναι υπεύθυνη για την εξυπηρέτηση επιβατικού κοινού και εμπορευμάτων στην Ελλάδα.
Καταγράψαμε συγκεκριμένα κομμάτια της διαδικασίας της εξεταστικής επιτροπής, παρέχοντας μία συνολική εικόνα της διαδικασίας που από την φύση της είναι αδύνατο ένας πολίτης να μπορέσει να παρακολουθήσει εξ ολοκλήρου, καθώς υπάρχουν καταθέσεις μαρτύρων οι οποίες φτάνουν τις δέκα ώρες, ώστε αν συμψηφίσουμε με δεκάδες μαρτυρίες αντιλαμβανόμαστε ότι περιέχουν εκατοντάδες ώρες μαρτυριών. Όμως το έγκλημα στα Τέμπη αποτελεί μία ανοικτή πληγή για την ελληνική κοινωνία και το φως στην διαδικασία, στις τοποθετήσεις των μαρτύρων, στα στοιχεία που αυτοί παρέχουν, επιτάσσεται να είναι άπλετο, όπως και η δημόσια επικοινωνία των πληροφοριών που δεν θα επιτρέψει σε ιθύνοντες και μη, να θάψουν ή να αποκρύψουν στοιχεία κάτω από το χαλί, για να συγκαλύψουν τις ευθύνες υψηλά ιστάμενων.
Το συγκεκριμένο κείμενο είναι επικεντρωμένο στην εξέταση του CEO της Hellenic train Μaurizio Capotorto, σε συνδυασμό με τις καταθέσεις μαρτύρων από προηγούμενες συνεδριάσεις οι οποίες προσφέρουν χρήσιμες πληροφορίες για τους σιδηροδρόμους της Ελλάδας.
Ιστορικό
Ο κύριος Capotorto με ένα μακρύ βιογραφικό, απασχολείται πάνω από σαράντα χρόνια στον τομέα των σιδηροδρόμων. Στην αρχή της καριέρας του δούλευε ως μηχανοδηγός, έπειτα ως υπεύθυνος προσωπικού σε συρμούς ανά την Ιταλία και υπεύθυνος σε σιδηροδρομικές εταιρίες του εξωτερικού ανά την Ευρώπη που συνδέονταν με την κρατική ιταλική εταιρία σιδηροδρόμων. Από το 2021 έως σήμερα κατέχει την θέση του διευθύνων συμβούλου της Hellenic train. Η HellenicTrain συμμετέχει εκατό τις εκατό στην εταιρεία της Train italia, που συμμετέχει στην εταιρία Fsitaliane Group που ανήκει εξ ολοκλήρου στο ιταλικό δημόσιο. Ως εκ τούτου όλες οι εταιρείες ανήκουν στο ιταλικό δημόσιο και δεν υπάρχουν μετοχές σε αυτές τις εταιρείες, όπως πληροφορούμαστε από τον μάρτυρα. Ο πρόεδρος της HT είναι ο professor Dario lo Bosco. Το 2015 από την επιτροπή κατά της μαφίας και της διαφθοράς στην περιοχή της Σικελίας, διεξήχθη έρευνα εναντίον του προέδρου της Hellenic train Dario lo Bosco που κατηγορήθηκε για μίζες σε δημόσια έργα όσων αφορά εγκαταστάσεις σιδηροδρομικών συστημάτων. Καταδικάστηκε από την ιταλική δικαιοσύνη σε 4 χρόνια και 2 μήνες φυλάκιση πρωτόδικα, ενώ στο εφετείο κατ έπεσαν οι κατηγορίες και αθωώθηκε.
Συμβάσεις έργων.
Το Σεπτέμβριο 2017 πραγματοποιήθηκε η εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τον ιταλικό όμιλο σιδηροδρόμων που στην συνέχεια μετονομάστηκε σε Hellenic train. Το ξεπούλημα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν μία υποχρέωση που επέβαλε το ΔΝΤ στα πλαίσια των δημοσιονομικών προσαρμογών της ελληνικής οικονομίας και ο αγοραστής η Fsitaliane Group την εξαγόρασε έναντι του τιμήματος 45 εκατομμυρίων ευρώ. Το 2019 με την αγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την μετέπειτα μετονομασία της σε Hellenic train (στο εξής HT), οι επενδύσεις της εταιρίας αναφέρονται πως έχουν αγγίξει τα 78 εκατομμύρια, εκ των οποίων 57 για αγορά “καινούργιων” τρένων (μισθωμένων από την ΓΑΙΟΣΕ), 18 εκατομμύρια στις εγκαταστάσεις λειτουργικότητας της Θεσσαλονίκης και 3 εκατομμύρια για την ασφάλεια επί των αμαξοστοιχιών και προσωπικού. Ωστόσο αποδεικνύεται πως το οικονομικό απόθεμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ την στιγμή της πώλησης, το οποίο πέρασε με την μεταπώληση της στην HT έφτανε τα 78 εκατομμύρια, από αυτά 25 στο ταμείο της εταιρίας, 12εκ από την εταιρία ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την διαμεσολάβηση μέσω Ειδομένης και 41εκ από κρατική επιδότηση.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες της εξεταστικής το 2019 υπογράφει σύμβαση μεταξύ του υπουργείου οικονομικών και της ΗΤ. Ένα δισέλιδο κείμενο το οποίο περιείχε τις οικονομικές υποχρεώσεις της εταιρίας απέναντι στο ελληνικό δημόσιο, η οποία καθόριζε επενδύσεις οι οποίες θα πραγματοποιούνταν για την αναβάθμιση των υπηρεσιών της εταιρίας για το επιβατικό κοινό και τις εμπορευματικές μεταφορές. Η υποχρέωση της εταιρίας για επενδύσεις άνω των 700 εκατομμυρίων ευρώ στην συντήρηση του εξοπλισμού και την ενίσχυση των μέτρων ασφαλείας αναδεικνύεται στο επίκεντρο των ερωτήσεων μελών της επιτροπής, καθώς οι υποχρεώσεις της έπειτα από την υπογραφή της δεύτερης σύμβασης το 2021, κατέρχονται μόλις στα 70 εκατομμύρια ευρώ. Στην τελική φάση των διαπραγματεύσεων της εταιρίας με το υπουργείο συμμετείχε ο κ. Καραμανλής καθώς και ο μάρτυρας ως διευθύνων σύμβουλος. Από την πλευρά του δημοσίου παραμένει η αρχική υποχρέωση ενίσχυσης της εταιρίας ετησίως με 50 εκατομμύρια ευρώ τα οποία συνεχίζουν να κατατίθενται κανονικά. Από την πλευρά του δημόσιου προβλεπόταν στην αρχική σύμβαση επενδύσεις ύψους 400εκ ευρώ, ενώ στη δεύτερη σύμβαση αυτές οι υποχρεώσεις εξαλείφθηκαν.
Στα τρία χρόνια που μεσολάβησαν στις διαπραγματεύσεις και οδήγησαν στην υπογραφή του 2021 οδήγησαν σε ένα μνημόνιο μεταξύ της εταιρίας και των υπουργείων οικονομικών και μεταφορών που αποτελείτο από κείμενο άνω των εκατό σελίδων. Η σύμβαση του 2021 προβλέπει πως η εταιρία έχει την υποχρέωση μίσθωσης 10 νέων υδρογονοκίνητων τρένων και τη μίσθωση 10 νέων ηλεκτροκίνητων τρένων, που συμψηφίζονται με την υποχρέωση της εταιρίας για επενδύσεις σύμφωνα με το υπογεγραμμένο μνημόνιο, τα οποία θα μισθώνονταν από την εταιρία ΓΑΙΟΣΕ. Ωστόσο σε ερώτηση βουλευτή ο capotorto απαντά πως δεν γνωρίζει αν υπήρχε απόφαση της ΓΑΙΟΣΕ ΑΕ η οποία θα παραχωρούσε τα τραίνα στην εταιρία και ότι η σύμβαση προέβλεπε πως οι ίδιοι υποχρεώνονταν βάση της σύμβασης να μισθώσουν τα τρένα, χωρίς στην ουσία να υπάρχει απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της ΓΑΙΟΣΕ, παρά μόνο η συμφωνία με το υπουργείο, προφορική κατά το πλείστον πως αυτά τα τρένα θα αγοραστούν. Ωστόσο η ΓΑΙΟΣΕ όπως προαναφέραμε συστήνεται ως ανώνυμη εταιρία και ο λόγος του υπουργείου δεν την δεσμεύει στις αγοροπωλησίες της! Ο μάρτυς ανέφερε πως η σύμβαση υπογράφτηκε με το υπουργείο οικονομικών και μεταφορών και πως δεν γνωρίζει την διαδικασία με την οποία θα προμηθεύονταν τα τρένα από την ΓΑΙΟΣΕ! Ο στόλος της HT αυτή την στιγμή είναι 5 ιδιόκτητα τρένα και περίπου 1000 μισθώνονται από την ΓΑΙΟΣΕ (τα οποία εντάσσονται στην υποχρέωση επενδύσεων) εκ των οποίων το ένα τρίτο των τρένων βρίσκονται προς μία κυκλική συντήρηση σε εγκαταστάσεις της εταιρείας.
Από βουλευτή αναφέρθηκε πως κατά την διάρκεια των διαπραγματεύσεων της δεύτερης σύμβασης ο νομικός σύμβουλος του υπουργείου καθώς και ο νομικός σύμβουλος της εταιρίας ήταν κοινός. Ο μάρτυρας αρνήθηκε την κατηγορία, όμως στην ακριβώς επόμενη ερώτηση αποδεικνύεται πως το πρόσωπο που αναφέρεται, δούλευε στην διεύθυνση νομικής βοήθειας της εταιρίας.. και στο υπουργείο μεταφορών, παρατήρηση που προκαλεί εντύπωση στο βουλευτή καθώς προκύπτει η περίπτωση του αθέμιτου ανταγωνισμού, σύμφωνα με την παρατήρηση του.
ΠΗΓΗ:koutipandoras.gr