Μη έχοντας διαβάσει κάποιο από τα προηγούμενα βιβλία της Τζιν Χανφ Κόρελιτζ, βρέθηκα να διαβάζω ένα πολύ καλό αστυνομικό μυθιστόρημα με λογοτεχνικές αναφορές, ένα μυθιστόρημα που, εκτός από την αστυνομική του πλοκή, βάζει τον αναγνώστη στον κόσμο ενός συγγραφέα, ή μάλλον για να το πω πιο σωστά, πως σε μια χώρα σαν τις ΗΠΑ, η συγγραφή ενός
μυθιστορήματος είναι πολύ σοβαρή δουλειά, που αν πετύχει, εξασφαλίζει χρήματα και αναγνωρισιμότητα στον συγγραφέα του. Η υπόθεση είναι σχετικά απλή.
Ο Τζέικομπ Φιντς Μπόνερ είναι ένας άλλοτε πολλά υποσχόμενος συγγραφέας, που όμως δεν έχει καταφέρει να γράψει ένα δεύτερο βιβλίο που θα κάνει επιτυχία. Για να βγάλει τα προς το ζειν διδάσκει σε ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα δημιουργικής γραφής σε ένα απομακρυσμένο πανεπιστήμιο, παλεύοντας να διασώσει ότι έχει απομείνει από τον αυτοσεβασμό του αφού δεν έχει καταφέρει να προχωρήσει σαν συγγραφέας. Δεν του αρέσει αυτή η δουλειά, και ουσιαστικά την κάνει σαν αγγαρεία. Γνωρίζει τους μαθητές του και ανάμεσά τους και τον Εβαν Πάρκερ, που είναι ότι δεν είναι ο ίδιος: Αλαζόνας, σίγουρος, με τρομερή αυτοπεποίθηση , που δηλώνει ενώπιον όλων, φοιτητών και καθηγητών, ότι θα γίνει ένας σπουδαίος συγγραφέας γιατί έχει στο νού του την υπόθεση ενός μυθιστορήματος που θα κάνει πάταγο.
Ο Τζέκομπ στην αρχή δεν τον παίρνει στα σοβαρά, θεωρώντας ακόμα έναν αλαζόνα πρωτάρη, ώσπου σε μιά κατ΄ιδίαν συνάντησή τους, ο νεαρός του αφηγείται την πλοκή του μυθιστορήματος που θέλει να γράψει. Ο Τζέκομπ, ως καθηγητής, εντυπωσιάζεται από αυτό που ακούει, και τον παροτρύνει να το γράψει.
Τα μαθήματα τελειώνουν κάποια στιγμή, τα χρόνια περνάνε, οι άνθρωποι χάνονται μεταξύ τους και ο καθένας επιστρέφει στη ρουτίνα του. Και ξαφνικά, ένα καινούργιο μυθιστόρημα κυκλοφορεί, κάνει πάταγο, γίνεται το Νο 1 μπεστ σέλερ στις ΗΠΑ και σε όλον τον κόσμο, με συγγραφέα τον Τζέικομπ Φιντς Μπόνερ. Μόνο που η υπόθεση του βιβλίου του, είναι η υπόθεση που του αφηγήθηκε ο παλιός του φοιτητής. Αυτό, βέβαια, το ξέρει μόνο ο ίδιος.
Ο εκδοτικός του οίκος τον αντιμετωπίζει σαν το μεγάλο καινούργιο αστέρι της αμερικάνικης λογοτεχνίας, γυρίζει την χώρα παρουσιάζοντάς το, χαίρει της γενικής εκτίμησης δημοσιογράφων και αναγνωστών, με δυό λόγια είναι πιά ένας πολύ πετυχημένος συγγραφέας που το βιβλίο του πουλάει όλο και πιο πολύ. Η προσωπική του ζωή παίρνει τα πάνω της, αφού σε μια παρουσίαση του βιβλίου του στο Σιάτλ, γνωρίζει την Αννα, διευθύντρια ενός τοπικού ραδιοφωνικού προγράμματος και την ερωτεύεται. Τα αισθήματα είναι αμοιβαία, οπότε σε λίγους μήνες η Αννα μετακομίζει στο διαμέρισμά του στην Νέα Υόρκη. Το βιβλίο του έχει κάνει πάνω από 2.000.000 πωλήσεις, και ο Σπίλμπεργκ έχει αγοράσει τα δικαιώματα για να το κάνει ταινία. Η επιτυχία που τόσο έχει ονειρευτεί ο Τζέικομπ έχει έρθει. Εχει πιά όλα όσα ήθελε.
Ωσπου, μια μέρα, λαμβάνει στην ηλεκτρονική του αλληλογραφία ένα μήνυμα που λέει πολύ απλά: Είσαι κλέφτης΄΄. Στην αρχή ταράζεται, αλλά δεν το λέει σε κανέναν. Τα μηνύματα επαναλαμβάνονται και γίνονται όλο και πιο απειλητικά. Αποφασίζει να το ερευνήσει, το μυαλό του πάει κατ’ αρχάς στον παλιό του φοιτητή, από τον οποίο πήρε την ιδέα, αλλά η έρευνα του του δείχνει ότι ο Εβαν Πάρκερ έχει πεθάνει νεαρότατος, εδώ και λιγα χρόνια, από υπερβολική δόση ναρκωτικών, χωρίς να έχει γράψει το βιβλίο που ήθελε. Τότε, ποιος του στέλνει τα μηνύματα;
Η Τζιν Χανφ Κόρελιτζ έγραψε ένα αστυνομικό μυθιστόρημα αξιώσεων, βραδείας καύσης, με συνεχείς ανατροπές, που κάνει τον αναγνώστη να μην μπορεί να το αφήσει από τα χέρια του. Και δεν είναι σχήμα λόγου αυτό. Γνωρίζει η ίδια την συγγραφική διαδικασία, τα μεταπτυχιακά προγράμματα δημιουργικής γραφής, την αγωνία για την επιτυχία κάθε νεαρού που θέλει να γίνει αναγνωρισμένος συγγραφέας, και όλα αυτά τα έχει μεταφέρει με πολύ σωστό τρόπο στον κεντρικό της χαρακτήρα, τον Τζέικομπ. Η αστυνομική πλοκή του βιβλίου, από ένα σημείο και μετά, του δίνει γρήγορους ρυθμούς, εκπλήξεις και ανατροπές, φτάνοντας σε ένα τέλος που δεν το περιμένει κανείς. Όλα αυτά κάνουν την ΄΄Πλοκή΄΄ ένα πολύ καλό σημερινό αστυνομικό μυθιστόρημα, βάζοντας παράλληλα τον αναγνώστη στη διαδικασία συγγραφής ενός βιβλίου και στο από πού μπορείς να ντλήσεις έμπνευση. Ποια είναι τα όρια της λογοκλοπής;
Όπως δήλωσε η ίδια η συγγραφέας σς μια συνέντευξή της:΄΄ Η λογοκλοπή είναι πολύ εύκολο να διαπραχθεί, αλλά επίσης πολύ εύκολο να εντοπιστεί! Δεν ξέρω γιατί κάποιος θα προσπαθούσε να αντιγράψει σήμερα, με τόσα προγράμματα υπολογιστών ικανά να αναγνωρίσουν πανομοιότυπα κείμενα. Στη περίπτωσή μας, ο Τζέικομπ δεν αντιγράφει ούτε λέξη από το μυθιστόρημα του Έβαν, κυρίως επειδή, απ’ όσο ξέρει, αυτό το μυθιστόρημα δεν έχει γραφτεί καν, ενώ δεν είχε δει παρά κάποιες λίγες σελίδες από το έργο αυτό. Επειδή όμως στο μυαλό του είναι ένας έντιμος συγγραφέας, κάνει ό,τι μπορεί για να μην αναπαραγάγει το κείμενο που μπορεί να θυμάται από αυτό το μικρό απόσπασμα που διάβασε. Παίρνει απλώς την ιστορία του Έβαν και γράφει τη δική του εκδοχή, όπως έκανε, για παράδειγμα, ο Τζέιμς Τζόις με την Οδύσσεια.΄΄
Η συγγραφέας γεννήθηκε το 1961 στη Νέα Υόρκη. Σπούδασε στο Κολέγιο Ντάρμουθ αγγλική φιλολογία και συνέχισε τις σπουδές της στο Κολέγιο Κλερ και στο Κέιμπριτζ. Εχει γράψει επτά μυθιστορήματα, μεταξύ των οποίων το Admission , που μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 2013 με πρωταγωνιστές τους Τίνα Φέι και Λίλι Τόμλιν. Το πέμπτο μυθιστόρημα της με τίτλο ΄΄Η πρώτη εντύπωση΄΄ εκδόθηκε το 2014 και σκαρφάλωσε αμέσως στις πρώτες θέσεις με τα ευπώλητα βιβλία των New York Times, ενώ τα δικσιώματα πουλήθηκαν σε 18 χώρες. Σε αυτό το βιβλίο βασίστηκε η σειρά της ΗΒΟ με τίτλο ΄΄The Undoing΄΄ με πρωταγωνιστές τους Νικόλ Κίντμαν, Χιου Γκράντ και Ντόναλντ Σάντερλαντ.
Η μετάφραση είναι της Βεατρίκης Καντζολα-Σαμπατάκου.
Για το βιβλίο έγραψαν:
΄΄Ένα απολαυστικό θρίλερ γεμάτο ανατροπές…Συγκλονιστικό και εξαιρετικά αγωνιώδες. Μια σίγουρη εκδοτικη επιτυχία΄΄ Kirkus.
΄΄Η πλοκή της ΄΄Πλοκής΄΄είναι τόσο ευφυής που θα πρέπει να διαβάζεται στα μεταπτυχιακά προγράμματα , τόσο ως μοντέλο ανώτερης αφηγηματικής δημιουργίας όσο και ως προειδοποίηση για τη ζοφερή πραγματικότητα της λογοτεχνικής ζωής΄΄. Μορίν Κόριγκαν, συγγραφέας, Washington Post. ΄΄
΄΄Η ανάπτυξη χαρακτήρων σε βάθος δημιουργεί ένα εντυπωσιακό υφαντό διαφορετικών ιστοριών, μια ειλικρινή ματιά στις εκδοτικές επιχειρήσεις,, ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα΄΄. Publishers Weekly.
΄΄Από τις πρώτες σελίδες, η ΄΄Πλοκή΄΄ σε παγιδεύει σε ένα συνοθύλευμα λογοτεχνικών ματαιοδοξιών, προδοσίας και απάτης και σε κάνει να ανυπομονείς για το μεγάλο φινάλε΄΄. Mέγκαν Αμποτ, συγγραφέας.
Πηγή ogdoo.gr